Nr 95 Przedszkole nr 95 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia I
O NAS
Z ┼╗YCIA PRZEDSZKOLA
NASZE ZDJ─śCIA
PROGRAM EDUKACYJNY
JAK SP─śDZAMY DZIE┼â
AKTUALNOŚCI
DO SZKOŁY :-)
B.I.P.
KONTAKT
 
   

Podkategorie

MI─śDZYNARODOWY DZIE┼â WOLONTARIATU - 5 GRUDNIA
"B─äD┼╣ NIEZALE┼╗NY- ZERWIJ KR─śPUJ─äCE WI─śZY" 2 GRUDNIA 2016 r.
CERTYFIKAT "DWUJ─śZYCZNE DZIECI"
CERTYFIKAT "CHRONIMY DZIECI"
CERTYFIKAT VARSAVIANISTYCZNA SZKOŁA
VARSAVIANISTYCZNA SZKOŁA
PROGRAM POWSZECHNEJ DWUJ─śZYCZNO┼ÜCI "DWUJ─śZYCZNE DZIECI"
PRZEDSZKOLE W RUCHU
MIEJSCE PRZYJAZNE KSIĄŻCE
BIBLIOTECZKA BOOKCROSSINGOWA
KSIĄŻKA W PODRÓŻY
ROK JANUSZA KORCZAKA
JANUSZ KORCZAK- OBROŃCA PRAW DZIECI
CERTYFIKAT "KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY"
CZYTAJ─äCE PRZEDSZKOLE
AKCJA PUSTA MISKA.PL
ZBIÓRKA MAKULATURY
PROFILAKTYKA ANTYNIKOTYNOWA W NASZYM PRZEDSZKOLU

Aktualności

 
 

JANUSZ KORCZAK- OBROŃCA PRAW DZIECI

 

"Nie ma dzieci - s─ů ludzie" - w tych kilku s┼éowach mo┼╝na uj─ů─ç credo pedagogiczne Henryka Goldszmita znanego pod pseudonimem Janusza Korczaka .

Przystanek Korczak


By┼é z zawodu lekarzem, wychowawc─ů z powo┼éania, autorem wielu ksi─ů┼╝ek dla dzieci i doros┼éych. Powo┼éanie pedagogiczne ogarn─Ö┼éo ca┼ée jego ┼╝ycie, ca┼é─ů jego osobowo┼Ť─ç. Nie za┼éo┼╝y┼é w┼éasnego domu, poniewa┼╝ jak wyzna┼é - "za syna wybra┼éem ide─Ö s┼éu┼╝enia dziecku i jego sprawie".
Decyzji tej by┼é wierny do tragicznej ┼Ťmierci z wychowankami w hitlerowskim obozie zag┼éady w 1942 roku.

Walka o dobro, sprawiedliwo┼Ť─ç i ochron─Ö praw dziecka, poznanie i zg┼é─Öbianie jego potrzeb wype┼éni┼éy ca┼ée ┼╝ycie Janusza Korczaka. Jego dokonania zdumiewaj─ů nas do dzi┼Ť swoj─ů aktualno┼Ťci─ů, wzbudzaj─ů podziw i zainteresowanie nie tylko wychowawców, pedagogów i psychologów, ale i wszystkich przyjació┼é dzieci.

Centralny motyw dzia┼éalno┼Ťci i twórczo┼Ťci J.Korczaka stanowi - prawo ka┼╝dego dziecka do ┼╝ycia i odpowiedniego jego poziomu. Pisa┼é o konieczno┼Ťci zapewnienia dziecku odpowiedniej jako┼Ťci ┼╝ycia w sferze jego potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i spo┼éecznych. W tym miejscu warto przypomnie─ç ┼╝e tytu┼é jednego z jego utworów brzmi: "Prawo dziecka do szacunku" - i stanowi programow─ů syntez─Ö jego twórczo┼Ťci.

Trafnie wspó┼écze┼Ťni przypisuj─ů J.Korczakowi tytu┼é Obro┼äcy Praw Dziecka.

Z naczelnej zasady przyj─Ötej przez J.Korczaka, i┼╝ dziecko jest cz┼éowiekiem wynika troska o wci─ů┼╝ gwa┼écone przez doros┼éych prawa. Spo┼Ťród wielu praw, o których pisa┼é i o które walczy┼é, jako zasadnicze nale┼╝y wymieni─ç:

Prawo do szacunku

Jest to prawo najbardziej lekcewa┼╝one we wspó┼éczesnym ┼Ťwiecie. Dzieci trzeba nie tylko kocha─ç, ale te┼╝ dobrze traktowa─ç, a to oznacza indywidualne podej┼Ťcie do ka┼╝dego wychowanka. Wielu stara┼ä powinno do┼éo┼╝y─ç spo┼éecze┼ästwo, by ucze┼ä mia┼é prawo do poszanowania godno┼Ťci w┼éasnej w sprawach osobistych, rodzinnych i kole┼╝e┼äskich.

Prawo do niewiedzy

Dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam si─Ö wydaje.
Otaczaj─ůcy ┼Ťwiat jest dla niego nieznany. Doro┼Ťli powinni mie─ç wiele wyrozumia┼éo┼Ťci i cierpliwo┼Ťci wobec nieko┼äcz─ůcych si─Ö pyta┼ä dziecka.
W konwencji czytamy:
"Zadaniem doros┼éych jest cierpliwe i wytrwa┼ée niesienie pomocy podopiecznym w chwili, gdy potrzebuj─ů oni przewodnika, by wybra─ç i zdecydowa─ç kim by─ç, co robi─ç, jak─ů postaw─Ö przyj─ů─ç w zbiorowo┼Ťci ludzkiej i na podstawie jakich warto┼Ťci budowa─ç przysz┼éo┼Ť─ç."

Prawo do niepowodzeń i łez

Nie wolno oskar┼╝a─ç dziecka za niepowodzenia, lecz nale┼╝y cierpliwie czeka─ç, a┼╝ dziecko wydoro┼Ťleje, nabierze ┼╝yciowego do┼Ťwiadczenia. Zamiast karania wspó┼éczesna psychologia proponuje - " poka┼╝ dziecku jak mo┼╝na naprawi─ç z┼éo".

Prawo do upadków

Obcuj─ůc na co dzie┼ä z dzie─çmi nie powinno nas dziwi─ç, ┼╝e dzieci upadaj─ů czy grzesz─ů. Wychowawca uznaj─ůc prawo do upadku, akceptuj─ůc b┼é─Ödy podopiecznych musi pami─Öta─ç, ┼╝e jego obowi─ůzkiem jest obserwowanie zachowania, wyja┼Ťnianie przyczyn nieprawid┼éowo┼Ťci i odchyle┼ä w rozwoju oraz podejmowanie dzia┼éa┼ä kompensacyjnych wobec dzieci, które tego potrzebuj─ů.

Prawo do w┼éasno┼Ťci

Poszanowanie tego prawa jest konieczne zarówno ze strony nauczycieli jak i rodziców. Uczymy dzieci, ┼╝e maja prawo do w┼éasno┼Ťci, ale równie┼╝ powinny je respektowa─ç wobec innych.

Prawo do tajemnicy

Dzieci, nawet te najm┼éodsze, maj─ů swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy kole┼╝e┼äskie. Doro┼Ťli powinni je szanowa─ç. Nauczyciel szanuj─ůcy tajemnic─Ö dziecka, uczy swoja postaw─ů, ┼╝e s─ů sprawy, o których nie mówi si─Ö wszystkim.

Prawo do rado┼Ťci

J. Korczak w swoim pami─Ötniku pisa┼é - "dziecku potrzebna jest jasno┼Ť─ç szcz─Ö┼Ťcia i ciep┼éo mi┼éo┼Ťci.... Niech dzieci si─Ö ┼Ťmiej─ů, niech b─Öd─ů weso┼ée."
Dziecko powinno wychowywa─ç si─Ö w mi┼éej i serdecznej atmosferze, pe┼énej u┼Ťmiechu i rado┼Ťci.

Prawo do wypowiadania swoich my┼Ťli i uczu─ç

┼üamanie tego prawa jest krzywd─ů wyrz─ůdzon─ů dziecku, któr─ů trudno w ┼╝yciu naprawi─ç. Nale┼╝y da─ç dziecku prawo do wyra┼╝ania w┼éasnych pogl─ůdów i uczu─ç, przyjmuj─ůc je stosownie do wieku i dojrza┼éo┼Ťci dziecka. Dzieci potrzebuj─ů tego, by ich uczucia by┼éy akceptowane i doceniane.

Prawo do dnia dzisiejszego

Dziecko ┼╝yje tera┼║niejszo┼Ťci─ů, bie┼╝─ůc─ů chwil─ů i to liczy si─Ö najbardziej. Wszystko co by┼éo w przesz┼éo┼Ťci czy dopiero ma nadej┼Ť─ç, nie jest dla niego tak wa┼╝ne.
"Dla jutra lekcewa┼╝y si─Ö to, co je dzi┼Ť cieszy, smuci, dziwi gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (...) kradnie si─Ö lata ┼╝ycia" - to s┼éowa J.Korczaka.

Korczakowskie prawa dziecka s─ů aktualne do dzi┼Ť. Jego my┼Ťli, idee, jego cele ocala┼éy i wi─Ökszo┼Ť─ç z nich zrealizowano w Konwencji Praw Dziecka."

Bibliografia:
1. J, Kopczyńska- Sikorska: Idee praw dziecka w życiu i pracy J. Korczaka, "Wychowanie w przedszkolu" 1992, nr 6
2. D. Al.- Khamisy: Z dzie─çmi o prawach dziecka, "Edukacja w Przedszkolu" 2000

Agnieszka Wo┼║niak
Przedszkole nr 11 w Warszawie

 

Artykuł ze strony: http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU3570, data dostępu: 10.01.2012 r., godz. 23.05